Zo plan je een relaxte bruiloft

Een bruiloft plannen hoeft niet te gaan over je houden aan veel regels, maar vooral aan je kunnen vasthouden aan je eigen gevoel met een paar belangrijke speerpunten, je weet wel het ‘ja’ woord hehe. Nu heb ik heel veel verschillende bruiloften mogen vastleggen en kan ik jullie een klein beetje op weg helpen, met keuzes, ideeën en planning 
 
Laten we beginnen bij het begin 
Én dat is natuurlijk jullie trouwdatum kiezen en een locatie!  Daarna kan je je voorgenomen huwelijk doorgeven aan de gemeente waarin je gaat trouwen en jullie gastenlijst bepalen ál deze dingen bepaald zijn dan kunnen jullie, jullie gasten op de hoogte brengen van jullie trouwdag. 
 
Kies de juiste fotograaf 
Kies een fotograaf uit terwijl je twee belangrijke dingen in je hoofd houd: Je wilt iemand waarvan je de foto’s te gek vind en iemand waarmee je kan lachen (iemand die je graag om je heen hebt). Bekijk websites, brochures, galerijen. Zie je jezelf in de foto’s die de fotograaf maakt, laten ze lachen, vind je ze mooi, pakken ze je aandacht, then its a win! Kijk ook naar wat er bij foto’s staat, op info pagina’s, in reacties en reviews. Hoe klinkt de fotograaf als je de website leest. Kan je je er in vinden? Vertrouw je instinct! Maak een afspraak, en kijk of het klikt.. en als het dan klinkt, zal een deel van je ongemak zo verdwijnen want je hebt er helemaal zin aan om dat gezellige mens met die camera’s in je comfort zone toe te laten. YAY. 
 
Kies de juiste fotografiestijl 
Er zijn zooooo veel stijlen. traditioneel, klassiek, artistiek, fine art, lifestyle, documentair, etcetc. Als je bang bent je ongemakkelijk te voelen op je trouwdag sluit dan de eerste vier alvast uit. Dit zijn de stijlen waarbij je gevraagd word op een bepaalde manier te poseren. Degene die overblijven zijn lifestyle(semi-geposeerd, waarbij ook oog is voor echte momenten) en documentair (ongeposeerd volledige focus op echte momenten). Perfect voor als je cameraschuw bent, je word niet voor 1 foto in bochten gewrongen, je word vastgelegd terwijl je geniet met de mensen om je heen. 
 
‘T beste van twee werelden (bij mij) 
Hoezo? Nou simpel, naar wens leg ik jullie bruiloft volledig documentair vast, én het is standaard een combinatie tussen lifestyle en documentair. Perfect om jullie verhaal zo volledig en uniek mogelijk te vertellen. Want natuurlijk zijn jullie het middelpunt en de rode draad in de reportage maar om jullie heen gebeurd zoveel, dingen die jullie niet meekrijgen en een documentaire fotograaf ziet dit. 
 
PERSOONLIJKE BRUILOFT 
Ik wil jullie daar graag bij helpen, want ik kom op veel bruiloften en zie heel veel verschillende dingen en heb daar over ook een mening en die deel die graag. Graag moedig ik jullie aan om zelf na te denken en lijstjes alleen te gebruiken ter controle of jullie overal aan hebben gedacht maar niet als verplichtingen.  
 
Regel 1: kijk niet naar anderen, want alle leuke en originele ideeën zitten al in je hoofd. 
Pak een papiertje en schrijf lekker op waarvan jullie genieten. Geen zin in een kletsreceptie? Gewoon schrappen. Zin in hollandse spelletjes, doen! In plaats van een korte lunch een uitgebreide high tea of picknick? Gewoon 
doen! Juist groot fan van uitbundig dineren. doen! Geen zin in groepsfoto’s, gewoon laten. Het is jullie bruiloft, dus jullie bepalen wat er die dag gebeurt 
 
Maak je ceremonie persoonlijk 
door bijvoorbeeld een geliefd persoon te laten spreken (babs voor een dag). Wie word jullie bloemen mens? wie doet jullie ringen? hebben jullie wel ringen of toch liever niet eigenlijk. Geloftes tijdens de ceremonie of liever samen? Ringen onder de stoelen geplakt, verassingsringdrager! Waar word en jullie blij van? 
Hou elkaar lekker vast tijdens de ceremonie, kijk elkaar eens aan.

bonus(foto)tip: weglopen met bellen (blad)confetti of dik applaus is perfect, stop halverwege om elkaar een zoen te geven.
 
Ga iets ondernemen 
Doe iets wat je laat lachen, wat je leuk vind, wat je altijd al eens wilde doen. Naar de kermis of de mac op je trouwdag, gewoon doen. Borreltijd? Ga zaklopen, koekhappen, blikgooien spijkerpoepen en ringwerpen én mega jenga-en tijdens de borrel. Sluit een stoelendans, spijkerbroekhangen en twister niet uit, veel te leuk. Ga op pad met je trouwauto, motor of bakfiets gewoon omdat je er zin aan het. Huur een oude bus om met z’n allen een tourtje te doen. Er is meer: Een photobooth is altijd een knaller, live muziek tijdens de borrel een vette dj ‘s avonds, maar ook live painters, karikaturisten en goochelaars. Dansworkshop als openingsdans of een openingsdans met z’n twee en iedereen langzaamaan de dansvloer opsleuren Ik word alweer helemaal enthousiast van al deze leuke bezigheden hahaha 
 
Serveer je lievelingseten 
Geen taart fan? lekker niet doen. Gek op stamppot met een gehakbal waarom niet! uitgebreid dineren? Go for it! Jullie snappen hem, doen wat je wilt 😉 
 
 

DE ‘STANDAARD’ DAGPLANNING 

Dit is een basis planning, om je een idee te geven van hoe het eruit kan zien. Begin vooral met het kiezen van jullie veremonie tijdstip en plan daar lekker omheen. 

9.00 Voorbereidingen 
11.00 De eerste ontmoeting 
12.00 Fotoreportage + lunch (voor onderweg/picknick) 
14.00 Ceremonie 
15.00 Taart + borreltijd & groepsfoto’s (als jullie dit willen natuurlijk) 
18.00 Diner 
19.30 Opfrissen/momentje met z’n tweeën 
(kerkdienst na het diner en voor het feest aan) 
20.00/21.00 Feest 
 
Hou bij het plannen van je trouwdag rekening met eventuele reistijden. Het mooie aan een bruiloft is dat jullie je er niet eens aan hoeven te houden, oké op een puntje na dan de ceremonie. Voor de rest kunnen jullie helemaal zelf bepalen hoe jullie de dag indelen. 
 

HOEVEEL TIJD KOST HET ONGEVEER? 

De voorbereidingen- Bruid: 2 uur, bruidegom: half uur 
Het is algemeen bekend dat vrouwen iets meer tijd nodig hebben dan mannen. En dat is helemaal niet erg! Inclusief haar, visagie en het aantrekken van de jurk is de bruid ongeveer 2 uur bezig, ten opzichte van een half uur van de bruidegom. 

 
De eerste ontmoeting – Kwartier tot een half uur 
Spannend! Het eerste moment dat jullie elkaar gaan zien. Daar wil je natuurlijk even tijd voor uittrekken. 
 

De fotoshoot – 45 minuten tot 1 uur 
Om ontspannen deze foto’s te maken is het belangrijk dat jullie voldoende tijd inplannen. Deze schatting is exclusief reistijd .Ook een hele mooie toevoeging (als jullie dat willen): plan tussen het diner en het feest/kerkdienst 10 minuutjes in voor een extra mini-fotoshoot tijdens het gouden uurtje. Even met z’n tweeën weg met een prachtige ondergaande zon 
 

De ceremonie3 kwartier tot 1,5 uur 
De ene ceremonie duurt langer dan de andere. Een ceremonie voor de wet duurt ongeveer drie kwartier. Wanneer jullie ook voor de kerk trouwen, komen jullie al gauw op anderhalf tot twee uur. 

 
De borrel – 3 kwartier tot anderhalf uur 
Met jullie daggasten proosten op een 
mooie dag, een lekker stukje taart erbij en 
alle felicitaties in ontvangst nemen. 

 
De groepsfoto’s (indien gewenst) +- 3/4 minuten per foto 
Ik vraag mijn bruidsparen om vooraf een lijst met maximaal 10 samenstellingen te maken. Het aantal groepjes is niet de max die ik vastleg maar een tip, Ik raad ook zeker aan om gewoon mij gewoon lekker aan te tikken voor een foto, because why not  

Diner – 2 tot 2,5 uur 
Na zo’n drukke dag is het natuurlijk 
heerlijk om gezellig te tafelen met jullie daggasten en alle gebeurtenissen van de dag door te spreken. Het ligt een beetje aan wat voor soort diner jullie kiezen, maar over het algemeen zal dit zo’n 2 tot 2,5 uur duren. 
 

FEEST! – Tot in de vroege uurtjes 
Dit is een beetje afhankelijk van de locatiekeuze. De ene locatie gaat door tot 1, de ander tot 2. Als jullie kiezen om jullie bruiloft thuis te vieren, dan kunnen jullie het zelfs zo laat maken als jullie zelf willen. Misschien hebben jullie wel helemaal geen feest erna maar lekker om t kamvuurtje zitten in de achtertuin 

 
 
 
SHOOT SAMEN 
Voor de shoot samen met z’n twee hou ik veelal 45 minuten tot een uur aan , het mag ook langer duren of korten worden net wat bij jullie wensen past. willen jullie op verschillende locaties. Hou je van silhouetten, reflecties en doorkijkjes dan heb ik meer tijd voor een shoot nodig dan wanneer jullie graag een paar knusse foto’s samen op één plek willen. 

GROEPSFOTO’S 
Bedenk of je groepsfoto’s wilt, of je ze achter elkaar aan wilt in de receptie tijd of een aantal verdeeld over de dag. Er zijn veel die geen groepsfoto’s willen of hun gasten vertellen  ze de mij kunnen aantikken voor een foto (lekker interactief en spontaan)! 
 
Lijstje 
Ga je voorgroepsfoto’s achter elkaar aan maak dan een lijstje, mensen die slecht ter been zijn en kinderen gaan vaak eerst, met zo’n lijstje kan je het lekker slim inplannen wie op welk moment en met wie op de foto gaart. Geef dit lijstje ook aan je ceremoniemeester zodat die iedereen kan aansturen. Maak je lijstje niet te lang hou liever tien groepjes aan.  
 
Voorbeeldlijstje
Karen & RP + Opa’s en Oma’s 
Karen & RP + Gezinnen (beide kanten) 
Karen + Ouders (RP aansluiten) 
RP + Ouders (Karen aansluiten) 
Karen + broers/zussen 
RP + broers/zussen 
 

Maak groepsfoto’s op meerdere momenten 
Meestal worden groepsfoto’s na de ceremonie ingepland als iedereen net een drankje op heeft en z’n stukje taart in de maag heeft. Het is dan nog licht en je hebt genoeg tijd maar ik zie ook vaak dat familiefoto’s na de firstlook worden gedaan en dat er tijdens het klaarmaken met vriendinnen een groepsfoto gemaakt wordt. Ook tijdens het feest Is er ruimte voor kleinere groepsfoto’s. Je kan het dus ook loslaten en je gasten vertellen dat ze de fotograaf mogen aantikken: ‘Hé karen wil je een foto van ons maken’ 😀  

Afleiding 
Laten we beginnen met bewegen, jezelf zijn en gezellig doen is top! Ik heb zo mijn trucjes voor spontane foto’s: van naar elkaar kijken, benen optillen, iemand de lucht in gooien (die is aan jullie haha), knuffelen, wijzen tot champagne biertjes mee. Hoe spontaan ze uiteindelijk worden hangt af van mijn trucjes, of jullie durven te bewegen hahaha en of je niet te veel groepjes in een keer achter elkaar aan op de foto wilt hebben maar natuurlijk ook locatie toelaat. Samen kunnen we hele leuke spontane foto’s gaan maken! 

 
 
 
TIPS VAN BRUIDSPAREN 
 
 
Plan tijd met z’n tweetjes in 
Natuurlijk is het jullie dag en zijn jullie veel samen, maar dan wel vaak met mensen om jullie heen. Knijp er dan ook gewoon even samen tussenuit, even knuffelen, samen kletsen, opfrissen, paar foto’s samen maken. Wij kozen er bijvoorbeeld voor om op onze trouwdag samen een rondje te toeren in onze trouwauto. 
 
Plan je dag niet te vol 
De tijd vliegt namelijk! Alles tot in de minuut ingepland hebben, vraag om problemen. Er is altijd wel iets wat niet helemaal volgens plan gaat, en wat korter of langer duurt dan verwacht. Dat is waar ik van hou en is dus helemaal niet erg! Maar zorg er wel voor dat je die ruimte om uit te lopen gewoon lekker hebt. Dit hoeft geen uur te zijn natuurlijk maar net die 5 a 10 minuten doet wonderen! 
 
Kies een ceremoniemeester die je snapt. 
De één regelt het met veel liefde zelf, de ander huurt een weddingplanner in zodat ze alles lekker los kunnen laten maar de meesten kiezen ervoor om een beste vriend of vriendin hiervoor te vragen. Degene die je vraagt is een heleboel aan het regelen op jullie trouwdag, dus iemand die dat echt leuk vind en kan is wel zo fijn voor als je het uit handen wilt geven. 
 




ENJOY THE DAY!

Geef een reactie

Chat openen
1
Hé hoi!

Snelste manier om mij te bereiken, is even appen :D
%d bloggers liken dit: