Zo plan je een relaxte bruiloft

by 

De meeste mensen die bij mij op de foto komen hebben een basis en kunnen daardoor zeggen oh en anders loopt het wat uit of wisselen we het om etc etc. perfect wat mij betreft want er is dan niets om over te stressen. Ik heb een paar ‘standaard’ dagplanning en tips voor jullie opgeschreven.

De ‘STANDAARD’ DAGPLANNING

  • Een standaard dagplanning van een bruiloft deze planning is lekker relaxed omdat je veel minder dingen ‘moet’. Jullie hebben lekker meer tijd met jullie gasten.
  • 9.00 Voorbereidingen
  • 11.00 De eerste ontmoeting
  • 12.00 Fotoreportage, lunch voor onderweg/picknick
  • 14.00 Ceremonie
  • 14.45 Proosten, vrijetijd en een paar groepsfoto’s (als jullie dit willen natuurlijk)
  • 17.00 Diner
  • 19.30 Opfrissen/momentje met z’n tweeën
    (kerkdienst na het diner en voor het feest aan)
  • 20.00/21.00 Feest

    Hou bij het plannen van je trouwdag rekening met eventuele reistijden. Het mooie aan een bruiloft is dat jullie je er niet eens aan hoeven te houden, oké op een puntje na dan de ceremonie(s). Voor de rest kunnen jullie helemaal zelf bepalen hoe jullie de dag indelen.

Geen zin in een receptie? Gewoon schrappen. Zin in hollandse spelletjes doen met z’n allen, doen! In plaats van een korte lunch een uitgebreide high tea of picknick? Gewoon
doen! Juist groot fan van uitbundig dineren. doen! Geen zin in groepsfoto’s, gewoon laten. Het is jullie bruiloft, dus jullie bepalen wat er die dag gebeurt.

HOE KAN HET ANDERS?

  • Natuurlijk zijn jullie vrij om de ‘standaard’ dagplanning te gebruiken, maar zoals jullie weten kan je het inplannen zoals je wilt en dat zorg er op z’n beurt weer voor dat alles relaxter is en ook nog eens gewoon beter bij jullie past. Jullie kunnen dus ook:

TROUWEN IN DE AVOND
Zijn jullie echt geen ochtendmensen of vinden jullie het vervelend als jullie daggasten
een dag vrij moeten nemen voor jullie bruiloft? Dan is trouwen in de avond een goede
optie. Zo kunnen jullie de hele dag de tijd nemen voor alle voorbereidingen en hebben jullie ’s avonds alle tijd voor een goed diner met jullie daggasten en vervolgens elkaar het ja-woord te geven.

Een planning als deze zou er dan bijvoorbeeld zo uitzien:
10.30 Voorbereidingen
13.00 De eerste ontmoeting
13.30 Fotoreportage
15.30 Groepsfoto’s en diner met daggasten
18.00 Ceremonie
19.15 Eén grote groepsfoto
19.30 Feest

VERSPREID JE BRUILOFT OVER MEERDERE DAGEN
Sommige bruidsparen vinden het fijn om hun bruiloft over meerdere dagen te vieren. Dit zorgt bijvoorbeeld voor een meer ontspannen planning wanneer je anders een heel druk schema hebt, of natuurlijk als je langer wil genieten van de bruiloft. Ook ideaal als jullie niet houden van vroeg opstaan en liever wat later op de dag willen beginnen. De planning zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Dag 1:
11.00 Voorbereidingen
13.00 De eerste ontmoeting + lunch
14.45 Wettelijke ceremonie
16.00 Borrel/diner met daggasten

Dag 2:
11.30 Voorbereidingen
13.30 Kerkelijke ceremonie
15.00 Fotoreportage
17.00 Diner
19.00 Receptie
20.00 Feest

HOEVEEL TIJD KOST HET ONGEVEER?

De voorbereidingen

Bruid: 2 uur, bruidegom: half uur

Het is algemeen bekend dat vrouwen iets meer tijd nodig hebben dan mannen. En dat is helemaal niet erg! Inclusief haar, visagie en het aantrekken van de jurk is de bruid ongeveer 2 uur bezig, ten opzichte van een half uur van de bruidegom.

De eerste ontmoeting

Kwartier tot een half uur

Spannend! Het eerste moment dat jullie elkaar gaan zien. Daar wil je natuurlijk even tijd voor uittrekken, maar daarna ook met jullie familieleden even een kopje koffie drinken.

De fotoshoot

1 uur

Om ontspannen deze foto’s te maken is het belangrijk dat jullie voldoende tijd inplannen. Deze inschatting is inclusief reistijd. Ook een hele mooie toevoeging (als jullie dat willen): plan tussen het diner en het feest/kerkdienst 20 minuutjes in voor een extra mini-fotoshoot tijdens het
gouden uurtje. Even met z’n tweeën weg met een prachtige ondergaande zon

De ceremonie

3 kwartier tot 1,5 uur

De ene ceremonie duurt langer dan de andere. Een ceremonie voor de wet duurt ongeveer drie kwartier. Wanneer jullie ook voor de kerk trouwen, komen jullie al gauw
op anderhalf tot twee uur. Daarna worden jullie gefeliciteerd door iederen natuurlijk!

De borrel

3 kwartier tot anderhalf uur

Met jullie daggasten proosten op een
mooie dag, een lekker stukje taart erbij en
alle felicitaties in ontvangst nemen. Daarna hebben jullie tijd om felicitaties in ontvangst te nemen

De groepsfoto’s

+- 3/4 minuten per foto

Ik vraag mijn bruidsparen om vooraf een lijst met maximaal 10 samenstellingen te maken. Zo wordt zeker niemand vergeten en gaan we er snel doorheen.

Diner

2 tot 2,5 uur

Na zo’n drukke dag is het natuurlijk
heerlijk om gezellig te tafelen met jullie daggasten en alle gebeurtenissen van de dag door te spreken. Het ligt een beetje aan wat voor soort diner jullie kiezen, maar over het algemeen zal dit zo’n 2 tot 2,5 uur duren.

FEEST!

Tot in de vroege uurtjes

Dit is een beetje afhankelijk van de locatiekeuze. De ene locatie gaat door tot 1, de ander tot 2. Als jullie kiezen om jullie bruiloft thuis te vieren, dan kunnen jullie het zelfs zo laat maken als jullie zelf willen. Misschien hebben jullie wel helemaal geen feest erna maar lekker om t kamvuurtje zitten in de achtertuin

EEN PAAR PLANNINGSVALKUILEN

  • 01. DIRECT JE VOLLEDIGE DRAAIBOEK TOT DE MINUUT UITWERKEN
    Begin eerst maar lekker met een globale opzet van ‘t draaiboek. De kans is groot dat er door de tijd heen dingen veranderen, er komt iets bij..er gaat iets af, je kent het wel. Stel je heb alles al tot in de puntjes uitgewerkt en definitief gemaakt, dan is er geen ruimte meer voor ‘onverwachte’ veranderingen.
  • 02. GEEN RUIMTE OVERLATEN VOOR UITLOOP
    Alles tot in de minuut ingepland hebben, vraag om problemen. Er is altijd wel iets wat niet helemaal volgens plan gaat, en wat korter of langer duurt dan verwacht. Dat is waar ik van hou en is dus helemaal niet erg! Maar zorg er wel voor dat je die ruimte om uit te lopen gewoon lekker hebt. Dit hoeft geen uur te zijn natuurlijk maar net die 5 a 10 minuten doet wonderen!
  • 03. GEEN/TE WEINIG TIJD INPLANNEN MET Z’N TWEEËN
    Natuurlijk is het jullie dag en zijn jullie veel samen, maar dan wel vaak met mensen om jullie heen. Knijp er dan ook gewoon even samen tussenuit, even knuffelen, samen kletsen, opfrissen, paar foto’s samen maken. Wij kozen er bijvoorbeeld voor om op onze trouwdag samen een rondje te toeren in onze trouwauto.

TIPS OM ER ZOVEEL MOGELIJK UIT TE HALEN


Wordt de indeling van jullie dag toch wat aan de volle kant? Dan heb ik nog een paar tips om jullie tijd zo efficiënt mogelijk te benutten.

01. KIES VOOR EEN LOCATIE WAAR JULLIE DE HELE DAG KUNNEN DOORBRENGEN
Op dezelfde locatie zowel kunnen trouwen, borrelen, dineren en feesten zorgt ervoor dat jullie nagenoeg geen reistijd hebben en dus extra tijd over hebben die jullie kunnen besteden met jullie familie en vrienden.

02. MAAK EEN LIJSTJE MET GROEPSFOTO’S
Ik stuur een vragenlijst naar jullie toe, waarop jullie ongeveer 10 groepjes kunnen zetten.

03. BEPAAL EEN TIJD VOOR DE CEREMONIE
Zodra je hebt bepaald hoe laat je gaat trouwen en hoelang jullie ceremonie duurt, kan je lekker alles eromheen plannen.

04. LAAT LOS EN LAAT EEN ANDER HET DOEN
Zorg dat je een ceremoniemeester hebt die je kan toevertrouwen met allerlei taken
die op jullie bruiloft voorbij kunnen komen. Dit is niet per se een tip die je echt tijd zal
besparen maar is gewoon heel relaxed om je nergens mee bezig te hoeven houden.

05. HUUR EEN WEDDINGPLANNER IN
Huur een weddingplanner in. Het is zijn/haar werk om het leven van het bruidspaar eenvoudiger te maken. real gamechanger this one!

06.DOE HET ZOALS JULLIE HET WILLEN
top tip deze, en misschien ook wel de belangrijkste. Ik heb het al vaker gezegd, maar
het is JULLIE dag. Doe daarom alleen de dingen waar jullie blij van worden, niet omdat anderen denken dat iets zo hoort.

ENJOY THE DAY!

Geef een reactie

Chat openen
1
Hé hoi!

Snelste manier om mij te bereiken, is even appen :D
%d bloggers liken dit: